شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

آشنایی مختصر با گیربکس سیاره ‌ای فلنجی

سروو موتور از گیربکس سیاره‌ای فلنجی، یک گیربکس کوچک با طراحی فلنج خروجی برای کاهش سرعت و درعین‌حال انتقال گشتاورهای بزرگ استفاده ‌می‌کند.

معمولاً گیربکس‌های سیاره‌ای با ساختارهای زاویه راست یا شفت‌های فلنجی به‌روز ‌می‌شوند که امکان تراز شفت ورودی و خروجی را فراهم ‌می‌کنند. هدف گیربکس سیاره‌ای کاهش سرعت ورودی و ارائه بیشترین گشتاور در بسته‌بندی کوچک است. کاهنده‌های دنده برای موتورهای الکتریکی و دیگر کاربردهای انتقال نیرو و کاهش سرعت انتخاب ‌می‌شوند. کاهنده دنده سیاره‌ای یا گیربکس سیاره‌ای درون‌خطی، نام دیگری برای گیربکس سیاره‌ای پایه است.

ویژگی ‌های گیربکس سیاره ‌ای فلنجی

به دلیل شافت خروجی استوانه‌ای کوتاه‌تر، شفت فلنج گیربکس سیاره‌ای فلنجی کوتاه‌تر از گیربکس سیاره‌ای ساخته شده معمولی است. گیربکس سیاره‌ای فلنجی کوچک معادل یک گیربکس سیاره‌ای معمولی با شفت خروجی معمولی است. بااین‌حال، به دلیل طراحی فلنج، انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه ‌می‌دهد که اتصال آن را آسان‌تر ‌کرده و انتقال نیروی بیشتری را فراهم ‌می‌کند. فلنج ورودی یک گیربکس سیاره‌ای همه‌منظوره ممکن است متناسب با موتور الکتریکی شما سفارشی شود و به شما امکان ‌می‌دهد؛ درحالی‌که هنوز از یک فلنج خروجی کوچک و فشرده استفاده ‌می‌کنید، بیشترین گشتاور اسمی ‌ممکن را داشته باشید.

یک مزیت برای ماشین‌کاران طراحی خروجی فلنج، قطر بزرگ است که امکان دستیابی به استحکام پیچشی بیشتری را فراهم می‌کند. در کاربردهایی که نیاز به‌دقت بالا و چرخه‌های سریع حرکت دارند، مانند جداول شاخص برقی یا سایر قطعات، کاهنده گیربکس سیاره‌ای فلنجی از این قابلیت بهره ‌می‌برد. برخی از گیربکس‌های سیاره‌ای فلنجی ‌می‌توانند طیف گسترده‌ای از انواع تسمه محرک را با استفاده از یک قرقره در خود جای دهند.

گیربکس‌ های سیاره ‌ای فلنجی در کجا استفاده ‌می‌ شود؟

گیربکس سیاره‌ای فلنجی با فرم جمع‌وجور، واکنش کم، استحکام پیچشی بالا و عملکردهای بی‌صدا و مؤثر، سرمایه‌گذاری عالی برای بسیاری از کاربردهای انتقال نیرو و همچنین کنترل حرکت امروزی است. سیستم‌های ساختمانی، پزشکی و نوار نقاله  و همچنین ماشین‌آلات خودکار مانند تجهیزات جوشکاری خودکار، تجهیزات جابه‌جایی مواد، ماشین‌های پردازش مواد غذایی، ربات‌ها و بسیاری از کاربردهای حمل‌ونقل معاصر، همگی ممکن است از اتصال ساده و گشتاور بالا بهره‌مند شوند.

طراحی گیربکس سیاره‌ ای فلنجی

شفت فلنج

به بیان دیگر، وقتی صحبت از اجزای گیربکس به میان ‌می‌آید، آنها به‌اندازه کافی همه‌کاره هستند تا با انواع مختلف قطعات ماشین یا موتور استفاده شوند. با استفاده از طراحی فلنج خروجی، کاهنده دنده را ‌می‌توان با قرقره‌ها، چرخ‌دنده‌ها، میزهای دوار و بسیاری دیگر از قطعات شفت انتقال استفاده کرد. به همین دلیل، هنگام استفاده از گیربکس سیاره‌ای فلنجی برای کنترل حرکت، جریان قدرت باید تغییر مسیر دهد. اغلب از یک سوراخ رول‌پلاک برای لنگر انداختن گیربکس سیاره‌ای فلنج و فلنج به عنصر ماشین در هنگام نصب استفاده ‌می‌شود. سیستم‌های موتور سروو، پله‌ای و بدون جاروبک ممکن است از سفتی پیچشی ارائه شده توسط فلنج ورودی گیربکس سیاره‌ای فلنج دار بهره‌مند شوند.

گیربکس سیاره ‌ای

یک گیربکس سیاره‌ای از یک “دنده خورشیدی” در مرکز، یک حلقه سیاره‌ای در اطراف آن، یک چرخ‌دنده داخلی و یک حامل تشکیل شده است. حلقه خارجی با دندانه‌های روبه‌داخل چرخ‌دنده داخلی است. با کمک چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای، ‌ این پیکربندی سیاره – چرخ ممکن است طوری ساخته شود که به‌دور خورشید بچرخد. چرخ‌دنده‌های حامل چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای را در جای خود نگه ‌می‌دارند و به چرخ‌دنده‌های خورشیدی اجازه ‌می‌دهند که به‌آرامی ‌بچرخند. چرخ‌دنده خورشیدی دارای چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای و حاملی است که به‌عنوان ورودی به چرخ‌دنده خورشیدی بر روی محورها ‌می‌چرخد. به دلیل تنوع دندانه‌های دنده در هر یک از‌ این دنده‌ها، کاهش سرعت ممکن است به طور مداوم و مؤثر انجام شود.

کار گیربکس سیاره‌ای فلنجی به میزان گشتاوری که ‌می‌تواند تحمل کند بستگی دارد. برای ‌اینکه از گیربکس حداکثر بهره را ببرند، مکانیک‌ها باید بدانند قبل از قراردادن گیربکس چه مقدار گشتاور باید اعمال کنند، زیرا ممکن است تمام نیروی شعاعی و محوری را جذب کند و مقدار زیادی نیرو برای مقاومت در برابر انواع مختلف فیزیکی تولید کند. به‌منظور محاسبه دقیق گشتاورها، لازم است طیف وسیعی از خواص فیزیکی را در نظر گرفته شود که تعیین ‌می‌کند چگونه حرکات به‌خوبی انجام ‌می‌شوند.

روغن کاری

علی‌رغم کارایی آن در کاربردهای کنترل حرکت، روانکاری مناسب سطوح نورد و لغزنده در داخل ساختار فشرده همچنان به روانکاری خوب متکی است. سیستم روانکاری در گیربکس‌های مدرن به شکل توکار و مادام‌العمر ارتقا یافته است. گریس، روغن یا ژل مصنوعی رایج‌ترین روان‌کننده‌ها در چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای هستند.

روغن‌کاری باعث ‌می‌شود تا عملیات بی‌صدا شود و به‌راحتی خنک شود. اتلاف حرارت گیربکس سیاره‌ای یکی از معایب آن است. در نتیجه اندازه کوچک دستگاه، گرمای بیشتری تولید ‌می‌کند و خنک‌شدن آن دشوارتر است. به دلیل طراحی کوچک گیربکس سیاره‌ای فلنجی، روان‌کننده‌ها ضروری هستند.

کدام صنایع از چرخ‌دنده های سیاره ‌ای فلنجی استفاده ‌می ‌کنند؟

گیربکس‌های سیاره‌ای فلنجی اغلب زمانی استفاده می‌شوند که وزن و فضا در بالاترین حد باشد. بااین‌وجود، ‌این گیربکس‌ها به کاهش سرعت و گشتاور قابل‌توجهی نیاز دارند. صنایع متعددی، به‌ویژه تراکتورسازی، وجود دارد که در آن‌ها مقادیر زیادی گشتاور برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها موردنیاز است. موتورهای توربین، گیربکس‌های اتوماتیک و پیچ‌گوشتی‌های برقی تنها تعدادی از کاربردهایی هستند که برای آنها به‌کاررفته‌اند.

گشتاور تولید شده توسط تعداد زیادی از گیربکس‌های سیاره‌ای فلنجی که یک‌بار را به اشتراک ‌می‌گذارند بسیار زیاد است. یک سیستم چرخ‌دنده محور موازی با این طرح دارای سطوح تماس بیشتر و وسیع‌تری بین چرخ‌دنده‌ها است. دنده کمتر در معرض آسیب خواهد بود؛ زیرا وزن به طور یکنواخت پخش ‌می‌شود.

به دلیل گستردگی گزینه‌ها و قابلیت اطمینان بالای‌ این ابزارها، ممکن است دستگاه‌های مختلفی در طیف وسیعی از بخش‌ها به کار گرفته شوند. نمونه‌هایی از کاربردهای انحصاری عبارت‌اند از چرخ‌های موتوری، وینچ‌ها، درب بازکن‌های خودکار، نوار نقاله‌ها، کاربردهای جراحی، انتقال مایعات و ماشین‌ها. آنها در زمینه‌های مختلفی رایج هستند، شامل:

  • هواپیمایی 
  • هواپیما 
  • حفاری 
  • نوار نقاله 
  • پزشکی 
  • رباتیک

مزایای گیربکس سیاره‌ ای فلنج

گیربکس‌های سیاره‌ای فلنجی دارای شفت خروجی با قطر وسیع هستند که ممکن است به‌سختی پیچشی بیشتری دست یابد که یکی از مزایای اصلی آن است. ‌این گیربکس‌ها برای موقعیت‌هایی که جهت حرکت به طور مداوم در حال تغییر است ایده‌آل هستند. امکان استفاده از گیربکس‌های فلنجی برای سیستم‌های محرک همراه با قرقره‌ها و انواع مختلف تسمه وجود دارد.

بسته به‌اندازه فریم، ‌این نوع گیربکس زاویه راست ممکن است تا 30 درصد فضا را در مقایسه با سایر گیربکس‌های زاویه راست ذخیره کند. برای استفاده بهتر از مکان‌های کوچک، گیربکس ممکن است به طور انعطاف‌پذیر در هر جهت نصب شود و ارتفاع نصب آن کم باشد. ساخت قطعات درایو به‌راحتی امکان‌پذیر است، به‌عنوان‌مثال، قرقره‌های تسمه و درایوهای تسمه و همچنین سیستم‌های قفسه و پینیون. در مقایسه با شفت خروجی با دکمه‌های پر، گیربکس قطر شافت خروجی فلنج بزرگ‌تری دارد که ممکن است سفتی پیچشی پنج برابر بیشتری داشته باشد.

ازآنجایی‌که گیربکس‌های سیاره‌ای فلنجی اغلب بارهای یکسانی دارند، کارایی آنها با اتلاف گرما و نویز تا ۹۸ درصد کاهش می‌یابد. با کاهش دو یا سه مرحله‌ای، راندمان به سختی تحت تأثیر قرار ‌می‌گیرد و در بیش از ۹۲٪ کار ‌می‌کند.

بسیار مهم است که از یک تولیدکننده چرخ‌دنده سیاره‌ای باکیفیت و معتبر استفاده کنید تا از این چرخ‌دنده‌ها مانند گیربکس پریمیوم حداکثر استفاده را ببرید. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم کارشناسان ما تماس بگیرید.

مائده قنبری

مائده قنبری

مائده هستم، کارشناس مهندسی IT و کارشناس بازاریابی محتوا. ابتدای کار، تولید محتوا در حوزه تجهیزات صنعتی برایم دشوار بود. طوری که اطلاعات باکیفیت و درستی هم توی وب فارسی پیدا نمی‌شد و کارفرما برای محتواها ایراد می‌گرفت. اما با تلاش‌های فراوان، با شناخت مخاطب هدف، با صبر و کمک‌گرفتن از خود کارفرما، محتواهای تولید شده در دو سال اخیر به بهترین جایگاه‌های خود در گوگل رسیده‌اند. علاقهٔ من به این حوزه به‌قدری زیاد شده که در حال یادگیری سئو نیز در زمینه تجهیزات صنعتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat