شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

پمپ دوغاب چیست؟

پمپ دوغاب چیست

دوغاب یکی از چالش برانگیزترین مایعات برای کار با آن است و در صنایع کاشی کاربرد دارد. بسیار ساینده، غلیظ، گاهی اوقات خورنده و حاوی مقدار زیادی از مواد جامد است. شکی نیست که انتقال دوغاب برای پمپ‌ها مشکل است. اما انتخاب پمپ مناسب برای کاربردهای مواد ‌می‌تواند تأثیر مفید و بلند مدت قابل توجهی داشته باشد.

“دوغاب” چیست؟

دوغاب هر مخلوطی از سیال و ذرات جامد ریز است. نمونه‌هایی از دوغاب‌ها عبارتند از: کود دامی، سیمان، نشاسته یا زغال سنگ معلق در آب. دوغاب به عنوان یک روش مناسب برای بکار بردن مواد جامد در معدن، پردازش فولاد، ریخته گری، تولید برق و اخیراً در استخراج شن و ماسه فارک (مورد استفاده در صنایع نفت و گاز) استفاده ‌می‌شود.

دوغاب‌ها معمولاً مانند سیالات چسبناک غلیظ عمل ‌می‌کنند که توسط گرانش جریان دارند، اما ‌می‌توانند در صورت نیاز پمپ شوند. دوغاب‌ها به دو دسته اصلی غیر ته نشین یا ته نشین تقسیم ‌می‌شوند.

دوغاب‌های غیر ته نشین از ذرات بسیار ریز تشکیل شده اند که توهم افزایش ویسکوزیته (قابلیت جریان) ظاهری را ایجاد ‌می‌کنند. این دوغاب‌ها معمولاً ویژگی‌های سایش پایینی دارند، اما در هنگام انتخاب پمپ مناسب نیاز به بررسی بسیار دقیق دارند، زیرا رفتار آنها متفاوت از مایعات معمولی است.

دوغاب‌های ته نشین شده توسط ذرات درشت تشکیل ‌می‌شوند و این ذرات تمایل به تشکیل مخلوط‌های ناپایدار دارند. هنگام انتخاب پمپ باید به محاسبات دبی و توان توجه ویژه ای داشت. اکثر کاربردهای دوغاب از ذرات درشت تشکیل شده و بنابراین عملکرد سایش بالاتری دارند.

ویژگی‌ های مشترک برای دوغاب‌ها

  • ساینده
  • قوام غلیظ
  • ممکن است حاوی مقادیر زیادی مواد جامد باشد.
  • معمولا به سرعت ته نشین ‌می‌شود.
  • برای کارکردن به قدرت بیشتری نسبت به پمپ آب نیاز دارد.

انتخاب پمپ دوغاب

برای پمپاژ دوغاب ‌می‌توان از انواع مختلفی از پمپ‌ها استفاده کرد، اما رایج ترین نوع پمپ دوغاب، پمپ گریز از مرکز است. این پمپ‌های دوغاب از نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط یک پروانه چرخان برای برخورد با انرژی جنبشی به گل استفاده ‌می‌کنند، شبیه به مایع آبکی که از طریق یک پمپ گریز از مرکز استاندارد حرکت ‌می‌کند.

کاربرد دوغاب به طور قابل توجهی عمر سایش مورد انتظار قطعات پمپ را کاهش ‌می‌دهد. انتخاب پمپی که از همان ابتدا برای این کاربردهای سنگین طراحی شده باشد بسیار مهم است. هنگام انتخاب به موارد زیر توجه کنید.

اجزای اصلی پمپ

برای اطمینان از اینکه پمپ ‌می‌تواند در برابر سایش مقاومت کند، اندازه و طراحی پروانه، مصالح ساخت و پیکربندی تخلیه باید به درستی انتخاب شود.

پروانه‌های باز، بیشتر در پمپ‌های دوغاب رایج هستند زیرا کمترین احتمال گرفتگی را دارند. از طرف دیگر، پروانه‌های بسته بیشترین احتمال گرفتگی را دارند و در صورت گرفتگی، تمیز کردن آنها بسیار سخت است.

پروانه‌های دوغاب بزرگ و ضخیم هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا در مخلوط‌های دوغاب سنگین، دوام بیشتری داشته باشند.

ساختار پمپ دوغاب

پمپ‌های دوغاب معمولاً از نظر اندازه بزرگتر هستند و اغلب به قدرت اسب بخار بیشتری نسبت به پمپ‌های مایع با ویسکوزیته پایین تر نیاز دارند زیرا کارایی کمتری دارند. بلبرینگ‌ها و شفت‌ها نیز باید استحکام و دوام بیشتری داشته باشند.

برای محافظت از پوشش پمپ در برابر سایش، پمپ‌های دوغاب اغلب با فلز یا لاستیک اندود ‌می‌شوند.

پوشش فلزی از کاربید تشکیل شده است. این محفظه‌ها ‌می‌توانند فرسایش ناشی از افزایش فشار و جریان را تحمل کنند.

محفظه پمپ متناسب با کاربرد آن انتخاب ‌می‌شوند. به عنوان مثال، پمپ‌هایی که در تولید سیمان استفاده ‌می‌شوند، ذرات ریز را در فشار پایین کنترل ‌می‌کنند. بنابراین ساخت سبک  وزن محفظه قابل قبول است. اگر پمپ سنگ را کنترل کند، محفظه و پروانه پمپ به پوشش ضخیم تر و قوی تری نیاز دارند.

ملاحظات پمپاژ دوغاب

کسانی که تجربه پمپاژ گل را دارند ‌می‌دانند که کار آسانی نیست. دوغاب‌ها سنگین هستند و پمپاژ آن دشوار است. آنها ‌می‌توانند باعث سایش بیش از حد پمپ و اجزای آن شوند و اگر به اندازه کافی سریع حرکت نکنند ‌می‌توانند خطوط مکش و تخلیه را مسدود کنند.

ساخت یک پمپ دوغاب برای مدت زمان معقولی ‌می‌تواند یک چالش باشد. اما مراحلی وجود دارد که ‌می‌توانید برای افزایش عمر پمپ دوغاب خود انجام دهید و پمپاژ دوغاب را با چالش کمتری روبرو کنید.

  • بهترین موقعیت را پیدا کنید تا پمپ تا حد ممکن آهسته کار کند (برای کاهش سایش) اما به اندازه کافی سریع باشد تا از ته نشین شدن مواد جامد و مسدود شدن خط جلوگیری شود.
  • فشار تخلیه پمپ را تا پایین ترین نقطه ممکن کاهش دهید تا سایش کاهش یابد.
  • اصول لوله کشی مناسب را برای اطمینان از تحویل یکنواخت و همگن دوغاب به پمپ دنبال کنید.

پمپاژ دوغاب ‌می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی را ایجاد کند، اما با انتخاب مهندسی و تجهیزات مناسب، ‌می‌توانید عملیات طولانی و بدون دردسر داشته باشید. هنگام انتخاب پمپ دوغاب، کار با یک مهندس پمپ واجد شرایط بسیار مهم است. در صورت تمایل با یکی از مهندسان پمپ ما تماس بگیرید.

مائده قنبری

مائده قنبری

مائده هستم، کارشناس مهندسی IT و کارشناس بازاریابی محتوا. ابتدای کار، تولید محتوا در حوزه تجهیزات صنعتی برایم دشوار بود. طوری که اطلاعات باکیفیت و درستی هم توی وب فارسی پیدا نمی‌شد و کارفرما برای محتواها ایراد می‌گرفت. اما با تلاش‌های فراوان، با شناخت مخاطب هدف، با صبر و کمک‌گرفتن از خود کارفرما، محتواهای تولید شده در دو سال اخیر به بهترین جایگاه‌های خود در گوگل رسیده‌اند. علاقهٔ من به این حوزه به‌قدری زیاد شده که در حال یادگیری سئو نیز در زمینه تجهیزات صنعتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat