شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

‌سرو یا موتور القایی – کدام یک برای کاربرد شما مناسب است؟

سروو یا موتور القایی – کدام یک برای کاربرد شما مناسب است؟

هنگام تعیین یک موتور برای کاربرد خود، تصمیم اغلب به انتخاب بین یک موتور القایی و یک موتور ‌سرو خلاصه می‌شود. هر دو نوع موتور مزایا و معایب متمایز خود را دارند. بیایید مزایای هر دو را برای کمک به تعیین اینکه کدام فناوری موتور برای کاربرد خاص شما مناسب‌تر است بررسی کنیم.

دو عامل مهمی‌که در انتخاب بین ‌سرو موتورها و موتورهای القایی باید در نظر گرفته شوند، عملکرد و هزینه هستند. ارزیابی عملکرد یک موتور شامل بررسی چگالی گشتاور، اینرسی، عملکرد دینامیکی و سهولت کنترل آن توسط VFD است.

برای نتایج بهینه، بهترین عملکرد را با مقرون‌به‌صرفه‌ترین هزینه ترجیح خواهید داد. حال، بیایید عمیق‌تر به عملکرد این موتورها بپردازیم.

مزایای ‌سرو موتور

‌سرو موتورها که به‌عنوان موتورهای آهنربای دائم نیز شناخته می‌شوند، کاربرد گسترده‌ای در صنعت ماشین‌ابزار پیدا کرده‌اند. سیستم‌های کنترل آسان آنها برای حرکت چرخشی و خطی، حداکثر سرعت بالا و زمان شتاب کوتاه آنها را بسیار مطلوب می‌کند.

چگالی گشتاور در موتورهای ‌سرو افزایش‌یافته و 40 تا 60 درصد ظرفیت گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای القایی با اندازه معادل تولید می‌کند. متراکم بودن آنها برای ماشین‌هایی که فضا و وزن در آنها اهمیت دارد، یک موهبت است.

اندازه روتور یک ‌سرو موتور به‌طورکلی کوچک‌تر از یک موتور القایی معادل است و در نتیجه اینرسی کاهش می‌یابد. این ویژگی برای برنامه‌هایی که به زمان‌های چرخه سریع و پروفایل‌های کنترل حرکت پویا نیاز دارند سود می‌برد.

برخلاف موتورهای القایی راه‌اندازی خط، موتورهای ‌سرو گشتاور کامل را در سرعت صفر ارائه می‌کنند که یک ویژگی حیاتی برای کاربردهایی مانند دینامومتر یا سیم‌پیچ است.

پیشرفت‌های اخیر در فناوری درایو ‌سرو استفاده گسترده‌تر از موتورهای ‌سرو را تسهیل کرده است. سازندگان، اکنون درایوهایی را ارائه می‌دهند که قادر به محاسبات پیچیده جریان و شناسایی در زمان واقعی قطب روتور هستند و کارایی و قابلیت استفاده آنها را در مناطق مختلف کاربردی افزایش می‌دهد. حتی امکان قراردادن ‌سرو را بدون هیچ بازخوردی فراهم می‌کند.

‌سرو موتورها که معمولاً مجهز به فن نیستند، اغلب دارای درجه حفاظت ورودی بالاتر IP55 یا IP65  هستند. این از رتبه‌بندی IP موتورهای ODP یا TEFC سنتی فراتر می‌رود.

معایب ‌سرو موتور

از جنبه منفی، هزینه ‌سرو موتورها یک عامل محدودکننده بوده است، اگرچه شکاف قیمت با موتورهای القایی در حال کاهش است. در برخی سناریوها، مزایای ‌سرو موتورها می‌تواند به محدودیت تبدیل شود. برای مثال، ماشین‌هایی مانند سنگ‌شکن‌ها ممکن است از اینرسی بالاتر موتورهای القایی بهره بیشتری ببرند.

‌سرو موتورها را می‌توان به ترمز مجهز کرد، اما این ترمزها در درجه اول برای نگه‌داشتن یا توقف الکترونیکی هستند و اندازه و گزینه‌های آنها ممکن است محدود باشد. برخی موتورها از ترمزهای آهنربای دائمی استفاده می‌کنند که “ایمن” نیستند و ممکن است برای کاربردهای حیاتی ایمنی ایده‌آل نباشند.

مزایای موتور القایی

موتورهای القایی، به‌ویژه نوع قفس سنجابی سه‌فاز، گزینه‌ای برای راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد در کاربردهای تک سرعته بوده است. آنها در سناریوهایی که هزینه اضافی ‌سرو موتورها قابل‌توجیه نیست، مرتبط باقی می‌مانند.

برای کاربردهایی که نیاز به‌سرعت ثابت تحت بار قابل‌توجه دارند، موتورهای القایی اغلب مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. عدم نیاز به شتاب‌های سریع، سرعت‌های دینامیکی بالا و موقعیت‌یابی دقیق نیز مقیاس را به نفع موتورهای القایی کج می‌کند.

پیشرفت‌ها در فناوری درایو به موتورهای القایی اجازه داده است که در حالت برداری حلقه بسته بدون رمزگذار کار کنند و کاربرد آنها را بیشتر افزایش می‌دهد.

معایب موتور القایی

بااین‌حال، موتورهای القایی معمولاً بزرگ‌تر هستند و اینرسی بیشتری نسبت به همتایان ‌سرو خود دارند. ممکن است برای برنامه‌های بسیار پویا انتخاب‌های بهتری وجود داشته باشد. راندمان آنها، اگرچه به دلیل قوانین اخیر بهبودیافته است، اما همچنان باید به کارایی موتورهای ‌سرو برسد.

کدام یک برای برنامه شما مناسب است؟

هر دو سیستم موتور القایی و سیستم‌های ‌سرو بسته به عملکرد و نیازهای قیمتی شما می‌توانند برای کاربرد شما مناسب باشند. موتورهای القایی هزینه، قابلیت اطمینان و راه‌حل‌های ناهموار را برای کاربردهای تک‌محوره با پروفیل‌های حرکتی ساده ارائه می‌دهند.

در مقابل، ‌سرو موتورها عملکرد دینامیکی و چگالی گشتاور بالایی را ارائه می‌دهند؛ اما هزینه کمی بالاتر دارند. در اینجا در نیلویی، ما با افتخار هر دو راه‌حل موتور القایی از 0.25 تا 50HP  و راه‌حل‌های ‌سرو موتور از 0.25 تا 20 HP را ارائه می‌دهیم. ما همچنین در ارائه هر دو نوع موتور با گزینه‌های دنده یکپارچه تخصص داریم.

محدوده ما شامل هلیکال، هلیکال بول، حلزونی، شفت موازی و چرخ‌دنده سیاره‌ای است. اگر در مورد بهترین راه‌حل برای برنامه خود مطمئن نیستید، ما اینجا هستیم تا در تعیین موتور صحیح به شما کمک کنیم.

برای هرگونه سؤال بیشتر یا اطلاعات دقیق، در تماس با نماینده نیلویی در نزدیکی خود تردید نکنید.

مائده قنبری

مائده قنبری

مائده هستم، کارشناس مهندسی IT و کارشناس بازاریابی محتوا. ابتدای کار، تولید محتوا در حوزه تجهیزات صنعتی برایم دشوار بود. طوری که اطلاعات باکیفیت و درستی هم توی وب فارسی پیدا نمی‌شد و کارفرما برای محتواها ایراد می‌گرفت. اما با تلاش‌های فراوان، با شناخت مخاطب هدف، با صبر و کمک‌گرفتن از خود کارفرما، محتواهای تولید شده در دو سال اخیر به بهترین جایگاه‌های خود در گوگل رسیده‌اند. علاقهٔ من به این حوزه به‌قدری زیاد شده که در حال یادگیری سئو نیز در زمینه تجهیزات صنعتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat