شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

روش های خنک کاری الکتروموتور

روش های خنک کاری الکتروموتور

الکتروموتورها یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در صنعت به کار می‌روند. تقریباً در تمامی واحدهای صنعتی می‌توان این ابزارهای مهم را مشاهده کرد. یکی از مسائلی که برای الکتروموتورها به وجود می‌آید، داغ کردن بیش از حد آن‌ها است که می‌تواند صدمات زیادی به دستگاه وارد کند. امروزه روش‌های مختلفی برای خنک کاری الکتروموتور به کار می‌رود که هرکدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر با این روش‌ها آشنایی پیدا کنیم پس تا انتها با ما همراهی کنید.

چرا باید خنک کاری الکتروموتور را انجام دهیم؟

الکتروموتورها تجهیزات گران‌قیمتی هستند که باید نگهداری از آن‌ها به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد. زمانی که شما به هر نحوی با مشکل داغی موتور روبرو می‌شوید، این موضوع می‌تواند که بر روی عمر مفید آن تأثیرگذار باشد. در واقع گرمای بیش از حد می‌تواند به یاتاقان و سیم‌پیچ آسیب جدی وارد کرده و عملکرد آن‌ها را با اختلال جدی مواجه کند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای خنک کاری موتور وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان از بروز این موارد جلوگیری کرد. در هر الکتروموتور یک سیستم عایق‌بندی وجود دارد.

هرچقدر که دمای موتور در هنگام کارکردن کمتر باشد، عایق‌بندی نیز  عمر مفید بیشتری خواهد داشت. اگر شما بتوانید الکتروموتور را در هنگام کارکردن تا ۱۰ درجه خنک‌تر کنید، طول عمر مفید عایق‌بندی نیز دوبرابر خواهد شد. کاهش دمای موتور باعث می‌شود که هزینه‌های مربوط به سرویس و نگهداری تجهیزات نیز به حداقل برسد. به همین علت اگر واحدهای صنعتی به دنبال کاهش هزینه‌های جانبی خود هستند، این راه می‌تواند برای آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. باتوجه‌به نکات مهمی که برای شما شرح دادیم، همواره سعی کنید که از بهترین راه‌ها برای خنک‌سازی الکتروموتور استفاده کنید.

خنک‌کردن الکتروموتور با نصب اینورتر ASD با کیفیت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده الکتروموتورها اینورتر است. اینورتر ASD باعث می‌شوند که الکترموتور بهتر کار خود را انجام دهد. در واقع اینورتر با استفاده از تکنیک مدولاسیون پهنای پالس شروع به کار می‌کند که در نهایت منجر به تشکیل جریان‌های توالی منفی خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شکل از جریان‌ها می‌تواند در نهایت باعث افزایش دمای موتور شود.

از همین رو نباید هر اینورتری را بر روی دستگاه نصب کرد. در بسیاری از موارد عدم هماهنگی اینورتر با الکتروموتور منجر به داغی آن خواهد شد. در چنین شرایطی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک اینورتر ASD باکیفیت و سازگار را بر روی دستگاه خود ببندید. چنانچه ایراد از اینورتر باشد، بعد از انجام نصب شاهد آن خواهید بود که مشکل داغی به‌صورت کلی حل شده است. البته این مورد فقط یکی از دلایل داغی است و این احتمال وجود دارد که مشکلات دیگری نیز در این بخش وجود داشته باشد.

اهمیت تهویه درست برای خنک کردن الکتروموتور

خنک‌کردن الکتروموتور تک فاز و سایر انواع الکتروموتورها به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که باید به آن دقت داشته باشید. یکی از این موارد وجود تهویه درست در دستگاه است. معمولاً این قسمت در طراحی همه موتورها به‌صورت ویژه در نظر گرفته شده است تا بتواند گرما را به بهترین شکل ممکن از موتور دفع کند. بخش عمده‌ای از گرمایی که توسط موتور ایجاد می‌شود مربوط به یاتاقان و سیم‌پیچ است.

به همین علت وجود یک سیستم تهویه مناسب می‌تواند به‌راحتی خنک‌سازی موتور را انجام دهد. ممکن است که بعد از مدتی برخی از قسمت‌های سیستم تهویه مانند شفت دچار مشکل شوند. به همین علت سرویس دوره‌ای الکتروموتور می‌تواند مشکلات احتمالی که در این قسمت وجود دارد را از بین ببرد. از همین رو حتماً برای این موضوع یک برنامه‌ریزی درست در بازه‌های زمانی مختلف داشته باشید تا خنک‌سازی را به نحو احسن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: انواع الکتروموتور تک فاز

نقش فن در خنک کردن الکتروموتور

اگر احساس می‌کنید که با مشکل داغ کردن الکتروموتور روبرو هستید، حتماً فن دستگاه را به‌صورت ویژه بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم کار می‌کند. هرچقدر که سرعت چرخش فن بیشتر باشد، به‌طورقطع قدرت خنک‌کنندگی آن نیز بیشتر خواهد بود. از همین رو به شما توصیه می‌کنیم که حتماً چرخش صحیح فن را چک کنید. برخی از این فن‌ها به‌صورت محصور شده در داخل موتور قرار گرفته‌اند. به‌طورکلی این فن‌ها عامل اصلی ایجاد صدا هستند که باید به این موضوع دقت زیادی داشت.

زمانی که فن در حال کارکردن است، هوای خنک را مکش می‌کند و آن را در مجاورت موتور قرار می‌دهد. از طرفی یک خروجی هوای گرم نیز در نظر گرفته شده است که در کاهش دمای موتور بسیار مؤثر است. هرگونه اختلال در فن می‌تواند منجر به داغ شدن الکتروموتور شود. از همین رو به شما توصیه می‌کنیم که از سالم بودن فن اطمینان حاصل کنید.

کاهش دمای محیط برای خنک کاری الکتروموتور

اگر با وجود سالم بودن الکتروموتور همچنان با مسئله داغی و گرمای بیش از حد مواجه هستید، می‌توانید که از راهکار تغییر دمای محیط استفاده کنید. محیطی که الکتروموتور در آن قرار گرفته است از اهمیت بالایی برخوردار است. متأسفانه در برخی از موارد دیده شده است که الکتروموتورها را زیر آفتاب استفاده می‌کنند. به‌طورقطع نور آفتاب می‌تواند در داغ کردن موتور تأثیرگذار باشد. به همین علت حتماً آن را در یک محیط سربسته و خنک قرار دهید.

وجود تهویه در محل قرارگیری الکتروموتور نیز نقش ویژه‌ای در خنک کارکردن آن خواهد داشت. به همین علت همواره سعی کنید که یک بستر خوب برای کار الکتروموتور در نظر بگیرید. اگر ناچار هستید که موتور را در فضای باز نصب کنید، حتماً یک سایه‌بان مناسب برای آن در نظر داشته باشید. این راهکار شاید ساده به نظر برسد؛ ولی در عمل می‌تواند بخش زیادی از مشکلات شما را حل کند.

تغییر ولتاژ برای کاهش دمای الکتروموتور

برای اینکه الکتروموتور بتواند شروع به کار کند، به ولتاژ مشخصی از برق نیاز دارد. اگر میزان ولتاژ در حالت استاندارد باشد، موتور بهترین عملکرد ممکن را از خود ثبت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ولتاژ پایین می‌تواند منجر به داغ شدن  موتور گردد. در حالتی که میزان ولتاژ پایین است، میزان گرمای تولید شده توسط سیم‌پیچ‌ها افزایش پیدا می‌کند. از همین رو در چنین شرایطی بهتر است که هر چه زودتر ولتاژ را به مقدار استاندارد خود برسانید.

زمانی که افزایش ولتاژ به‌صورت درست صورت می‌گیرد، جریان با کاهش روبرو می‌شود که در نهایت شاهد آن هستیم که سیم‌پیچ نیز خنک‌تر خواهد شد. از طرفی نباید فراموش کرد که چرخش فن‌ها با دور بالاتری اتفاق می‌افتد که این موضوع نیز در خنک‌کردن موتور تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت. البته برای افزایش ولتاژ نیز باید به‌صورت با برنامه و بر اساس توان دستگاه عمل کرد؛ زیرا افزایش بیش از حد نیز می‌تواند منجر به بروز خسارت شود.

وجود الکتروموتورها در واحدهای صنعتی از ضروریات محسوب می‌شود که باید برای تهیه بهترین تجهیزات در این زمینه اقدام کرد. داغ شدن الکتروموتورها یک مسئله جدی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. در این مطلب راهکارهایی برای خنک‌کردن الکتروموتور بیان شد که شما هم با استفاده از آن می‌توانید به‌آسانی خنک‌سازی را انجام دهید. البته کیفیت اولیه دستگاه‌ها و کارایی آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر شرکت بازرگانی نیلویی بهترین الکتروموتورهای موجود در بازار را به مشتریان خود عرضه می‌کند. به همین علت اگر شما به دنبال تجهیزات باکیفیت هستید، حتماً با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم در اختیار شما قرار بگیرد. به‌طورقطع با خرید الکتروموتورهای باکیفیت مسائلی مانند داغی بیش از حد موتور به وجود نخواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat