شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

چگونه گیربکس­ های سیاره­ ای را به طور موثر روغن­ کاری کنیم؟

روانکاری سیستم‌­های دنده سیاره‌ای یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به عملکرد مورد انتظار ادامه می‌دهند. به دلیل نحوه استفاده از چرخ‌دنده‌ها و اندازه آنها، نوع روغن­کاری موردنیاز برای آن­ها توسط این عوامل تعیین می‌شود.

گیربکس سیاره‌ ای چیست؟

شفت‌های ورودی و خروجی یک گیربکس سیاره‌ای کاملاً در یک راستا قرار دارند. برای انتقال بیشترین مقدار گشتاور در فشرده‌ترین شکل، از یک جعبه‌دنده سیاره‌ای (معروف به چگالی گشتاور) استفاده می‌شود.

هاب شتاب دوچرخه بهترین نمونه از سیستم سیاره چرخ است. آیا شگفت‌انگیز نیست که چگونه یک‌ هاب کوچک می‌تواند این ‌همه قدرت و عملکرد را در خود نگه دارد؟ سیستم دنده سیاره‌ای یک‌مرحله‌ای برای‌ هاب سه‌سرعته استفاده می‌شود، درحالی‌که سیستم دومرحله‌ای برای ‌هاب پنج‌سرعته استفاده می‌شود. حالت‌های کاهش‌یافته، مستقیم و شتاب‌دهنده همگی در هر سیستم دنده سیاره‌ای گنجانده شده‌اند.

کمترین نسبت کاهش 3:1 است، در حالی که بیشترین آن در یک مرحله است. از نظر ریاضی دنده خورشید در مقایسه با چرخ دنده سیاره که نسبت کمتر از سه است بسیار بزرگ است. هنگامی‌که چرخ خورشیدی به اندازه ای کمتر از 10 برابر قطر اصلی خود کاهش می‌یابد، گشتاور کاهش می‌یابد.

گیربکس سیاره ‌ای خود را روغن­ کاری کنید

روش‌های مختلفی برای روغن­کاری گیربکس وجود دارد که رایج­ترین آنها روانکاری با گریس، پاشیدن روغن و روغن اجباری است.

روغن ­کاری گریس

این نوع روان کننده برای عملکرد با سرعت کم خوب است، اما خنک کننده کمتری نسبت به روغن دارد و حتی در سرعت‌های پایین، برای کاربردهای مداوم یا بارگذاری قابل توجه توصیه نمی‌شود. استفاده از مقدار صحیح روان کننده برای هر روان کننده، به ویژه با گریس، حیاتی است. روانکاری بسیار کم از ایجاد یک لایه روانکاری مناسب جلوگیری می‌کند، در حالی که روغن­کاری بیش از حد، به ویژه گریس، باعث کشش چسبناک و از دست دادن توان می‌شود.

روغن­ کاری پاشش روغن

این معمولاً برای گیربکس‌های حلزونی، خاردار و مخروطی استفاده می‌شود، اگرچه ممکن است برای گیربکس‌های سیاره‌ای نیز استفاده شود. این روش همچنین به‌عنوان حمام روغن نیز شناخته می‌شود؛ زیرا از یک مخزن پر از روغن (تا حدی پر) استفاده می‌کند. همان‌طور که چرخ‌دنده‌ها می‌چرخند، در حمام روغن فرومی‌روند و این امر باعث می‌شود روغن روی چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌های دیگر بریزد. بااین‌حال، اگر دندان‌های چرخ‌دنده کاملاً غوطه‌ور شوند، وضعیتی به نام «چرخش» ایجاد می‌شود.

خراشیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ‌دنده‌ها یا یاتاقان‌ها باید سخت‌تر کار کنند تا روان‌کننده را از بین ببرند. پیاده‌روی در لبه آب در ساحل مقایسه خوبی است. عبور از آب تا مچ پا بسیار ساده است، درحالی‌که راه‌رفتن در آب تا عمق زانو بسیار دشوارتر است.

کارایی روانکاری پاشش روغن به‌شدت به‌سرعت دنده بستگی دارد. بر اساس حکمت رایج، سرعت مماسی حداقل 3 متر بر ثانیه برای مؤثر بودن روانکاری پاشش ضروری است.

روغن ­کاری اجباری

این روش برای کاربردهای با سرعت بالا مناسب است و شامل غبار روغن، اسپری روغن و ریزش روغن است. روغن در فرایند غبار روغن اتمیزه می‌شود و تمام مناطق چرخ‌دنده و سایر اجزای داخلی اشباع می‌شود. از طرف دیگر، روش اسپری روغن، روان‌کننده روغن را مستقیماً به چرخ‌دنده‌ها و سایر اجزاء اسپری می‌کند، اما همیشه موفقیت‌آمیز نیست؛ زیرا نیروهای گریزازمرکز بزرگ جهت اسپری روغن را تغییر می‌دهند.

تکنیک قطره روغن، روغن را مستقیماً روی مناطقی که نیاز به درمان دارند، می‌ریزد. یک پمپ روان‌کننده را از یک مخزن به چرخ‌دنده‌ها و یا بلبرینگ‌ها از طریق یک سیستم لوله‌کشی داخلی منتقل می‌کند. هنگامی‌که دستیابی به برخی اجزا با پاشش روغن دشوار است، این روش اغلب همراه با روش پاشش (به نام حمام روغن) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی، شما باید نحوه نگهداری صحیح از چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای خود و همچنین نحوه استفاده و نگهداری از آنها را بدانید. اگر به‌درستی آنها را روغن­کاری نکنید، دنده‌های شما آسیب زیادی خواهند دید.

آیا می‌خواهید بدانید که آیا از دنده‌های سیاره‌ای خود به‌درستی مراقبت می‌کنید، لطفاً با ما در بازرگانی نیلویی تماس بگیرید.

مائده قنبری

مائده قنبری

مائده هستم، کارشناس مهندسی IT و کارشناس بازاریابی محتوا. ابتدای کار، تولید محتوا در حوزه تجهیزات صنعتی برایم دشوار بود. طوری که اطلاعات باکیفیت و درستی هم توی وب فارسی پیدا نمی‌شد و کارفرما برای محتواها ایراد می‌گرفت. اما با تلاش‌های فراوان، با شناخت مخاطب هدف، با صبر و کمک‌گرفتن از خود کارفرما، محتواهای تولید شده در دو سال اخیر به بهترین جایگاه‌های خود در گوگل رسیده‌اند. علاقهٔ من به این حوزه به‌قدری زیاد شده که در حال یادگیری سئو نیز در زمینه تجهیزات صنعتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat