شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

آشنایی کامل با گیربکس خورشیدی و انواع آن

آشنایی با گیربکس خورشیدی

گیربکس‌ها وظیفه انتقال گشتاور از یک منبع که الکتروموتور است را به قطعات مصرف‌کننده دیگر بر عهده دارند. البته به‌منظور عملکرد صحیح آن‌ها، موارد دیگری مانند میزان بازدهی و توانایی کنترل دور موتور هم اهمیت زیادی دارد. باتوجه‌به این موضوع نوع خاصی از گیربکس‌ها با بازدهی بالا طراحی و ساخته شدند که با نام گیربکس خورشیدی شناخته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با گیربکس های خورشیدی تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

گیربکس خورشیدی چیست؟

ساختار گیربکس‌های خورشیدی پیشرفته‌تر از سایر مدل گیربکس‌ها است. این گیربکس‌ها از 3 چرخ دنده تشکیل شده‌اند که یکی از آنها به نام چرخ دنده خورشیدی در مرکز قرار گرفته و دو چرخ دنده دیگر نیز با نام‌های سیاره‌ای و رینگی در اطراف آن جای گرفته‌اند. این مدل گیربکس‌ها که با نام‌های گیربکس ستاره‌ای و گیربکس سیاره‌ای هم شناخته می‌شوند به جز چرخ دنده خورشیدی، سایر چرخ دنده‌های آن می‌توانند به تعداد یک یا بیشتر باشند. در صورت بیشتر بودن آن‌ها لازم است هر تعدادی که وجود دارد، توسط پوسته‌ای به یکدیگر متصل شوند.

انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس‌های خورشیدی را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد:

انواع گیربکس خورشیدی از نظر کاربرد

گیربکس‌های خورشیدی از نظر کاربرد به دودسته صنعتی و سروو موتور تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم:

  1. گیربکس خورشیدی صنعتی: گیربکس خورشیدی صنعتی برای اتصال به الکتروموتور طراحی شده، اما می‌تواند برای کوپل شدن با هیدروموتور نیز ساخته شود. در صورت اتصال گیربکس خورشیدی به الکتروموتور صنعتی به آن الکترو گیربکس خورشیدی گفته می‌شود.
  2. گیربکس خورشیدی سروو موتور: سروو موتور و استپ موتور دستگاه‌هایی هستند که دقت بسیار بالایی در چرخش‌های خود دارند. به همین دلیل گیربکسی که برای آن‌ها استفاده می‌شود باید لقی و خطای بسیار کمی داشته باشند. گیربکس‌های خورشیدی استپ موتور این ویژگی‌های مهم را دارا هستند. این گیربکس را به نام گیربکس خورشیدی کوچک نیز می‌شناسند. طراحی این گیربکس بسیار منحصربه‌فرد است. این مدل گیربکس را می‌توان بدون استفاده از ابزار اتصال و به‌تنهایی بر روی استپ موتور و سروو موتور نصب کرد. کاربرد مهم این گیربکس‌ها در لانچرهای موشک‌انداز، دستگاه‌های CNC و… است. برای استعلام قیمت گیربکس خورشیدی استپ موتور با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.

انواع گیربکس خورشیدی از نظر جهت انتقال قدرت

  1. جهت انتقال قدرت مستقیم: راستای ورودی و خروجی گیربکس یکسان بوده و انتقال قدرت بدون تغییر در راستای آن انجام می‌شود. گیربکس خورشیدی به‌صورت نرمال به این شکل تولید می‌شود.
  2. جهت انتقال قدرت قائم: قدرت ورودی به گیربکس با 90 درجه اختلاف فاز در خروجی گیربکس انتقال می یابد. تمامی کارخانجات تولیدی این نوع گیربکس را به صورت سفارشی تولید میکنند.

انواع گیربکس خورشیدی از نظر نوع خروجی

گیربکس‌های خورشیدی از لحاظ نوع ورودی و خروجی به چند دسته متفاوت تقسیم می‌شوند. ورودی این گیربکس‌ها شامل: ورودی فلنج، ورودی شافت و ورودی هالو شافت است. خروجی گیربکس‌های خورشیدی نیز به سه دسته مانند شافت‌های تک خاری، هزار خاری و فلنج تقسیم می‌شوند.

گیربکس خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار گیربکس خورشیدی بدین صورت است که یک چرخ‌دنده خورشیدی و یک رینگ با دنده و تعدادی دنده ستاره‌ای و یک حلقه با چرخ‌دنده‌های ستاره‌ای در کنار یکدیگر قرار دارند و در این سیستم دنده خورشیدی که سه جز اصلی دارد باید یکی از سه قسمت ثابت باشد تا دو جز دیگر به‌عنوان محرک و متحرک نیرو را منتقل کنند. در این گیربکس چرخ‌دنده‌ها روی دنده نگهدارنده و همچنین حول دنده محور میانی دوران می‌کنند. همچنین طرز کار گیربکس خورشیدی نیز مانند گیربکس‌های دیگر است  به این معنی که سرعت را کاهش داده و گشتاور را نیز به همان نسبت افزایش می‌دهد یا برعکس، سرعت را افزایش داده و گشتاور را نیز به همان نسبت کاهش می‌دهد.

بررسی ویژگی و مزایای گیربکس خورشیدی نسبت به بقیه گیربکس‌های صنعتی

گیربکس‌های خورشیدی مانند تجهیزات صنعتی دیگر دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند که در زمان خرید باید به آنها توجه کنید. به همین دلیل در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب آن‌ها پرداخته‌ایم. از مزایای گیربکس‌های خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل اینکه گیربکس‌های سیاره‌ای به‌روز هستند و سطحشان از لحاظ متالورژی و متریال بهتر بوده، همچنین افزایش سطح درگیری دندانه‌ها تا دوبرابر که افزایش انتقال گشتاور و چگالی گشتاورهای بالا را با افزایش عمر کارکرد گیربکس همراه کرده است.
  • این مدل گیربکس‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند که به نحوه طراحی و قرارگیری چرخ‌دنده‌های آن برمی‌گردد
  • اجزا و ساختار درونی گیربکس ستاره‌ای به‌گونه‌ای است که کار تعمیرات و نگهداری را راحت و سریع کرده و نگرانی بابت تعمیرات و نگهداری برای مصرف‌کننده باقی نمی‌گذارد.
  • این مدل گیربکس راندمان بالاتری نسبت به‌تمامی گیربکس‌های صنعتی (تا 98 درصد) دارد.
  • وجود استیج‌های مختلف و توزیع توان در بین تمامی قطعات که طول عمر را افزایش می‌دهد.
  • (بکلش) برگشت زنی یا لقی بسیار ناچیز در فرایندهای حساس مانند هاب زنی دنده‌ها دارد.
  • در همگام‌سازی و کوپل کردن با الکتروموتورها، محرک توان و مولد قدرت متنوع است.

همچنین از معایب گیربکس خورشیدی شامل موارد زیر است: 

  • عدم قابلیت کارکرد درست در دستگاه‌هایی با بار کم و مقدار یکنواخت
  • بالاتر بودن قیمت گیربکس‌های خورشیدی به نسبت سایر گیربکس‌ها

مهم‌ترین کاربردهای گیربکس خورشیدی در صنایع مختلف

گیربکس‌های خورشیدی باتوجه‌به راندمان بالا، ابعاد كوچك، نصب و نگهداری آسان و قیمت مناسب با سرعت بالایی جایگاه وسیعی در صنایع مختلف پیدا كردند. برخی از کاربردهای گیربکس خورشیدی عبارت است از:

  • گیربکس میكسر صنایع آب و فاضلاب، میكسر صنایع معدنی، میكسر قیر
  • گیربکس خطوط نورد فولاد
  • گیربکس توربین بادی
  • گیربکس آسیاب خردكن مواد معدنی
  • گیربکس بال میل صنایع سیمان
  • گیربکس وینچ كشنده
  • گیربکس تیکنر
  • گیربکس بچینگ
  • گیربکس نورد
  • گیربکس رولینگ
  • گیربکس نوار نقاله
  • گیربکس کانوایر
  • گیربکس صنایع بسته‌بندی
  • صنایع نساجی
  • صنایع دریایی
  • صنایع کشاورزی

نحوه نصب گیربکس خورشیدی

همان‌طور که می‌دانید یکی از مزایای گیربکس‌های خورشیدی، نصب ساده‌شان است. بااین‌حال بهتر است که عملیات نصب به‌وسیله افراد متخصص در این زمینه صورت گیرد. ولی نکته مهم در رابطه‌ با نصب این گیربکس‌ها، نحوه نصبشان با الکتروموتور است. به این صورت که باید از همخوانی پیچ‌ها، فلنج‌ها و شافت‌های آن دو، همچنین تراز بودن آن‌ها هنگام اتصال به هم اطمینان حاصل کرد. از دیگر نکات قابل‌توجه صاف و صیقلی بودن سطحی است که گیربکس روی آن قرار خواهد گرفت. همچنین استفاده از روان‌کننده یکی دیگر از مواردی است که باید حین نصب مدنظر قرارداد.

نحوه نگهداری و تعمیر گیربکس خورشیدی

در گیربکس‌های سیاره‌ای به دلیل اینکه در ساختشان از متریال‌های باکیفیت و مقاومی استفاده شده، دیرتر از سایر گیربکس‌ها خراب می‌شوند. در واقع متریال‌های استفاده شده برای ساخت چرخ‌دنده‌ها بسیار مقاوم و محکم هستند.  اگر هر یک از چرخ‌دنده‌های گیربکس خراب شوند، می‌توانید چرخ‌دنده خراب شده را تعویض کنید. نکته مهم دیگر این است که روغن جزو پارامترهای مهم در استفاده از گیربکس خورشیدی محسوب می‌شود. سطح روغن قرار گرفته بر روی پوسته گیربکس باید به‌صورت منظم بازدید شود تا دچار مشکل نشود. همچنین شما می‌توانید برای کاهش ریسک خرابی گیربکس و افزایش قابلیت اطمینان به علت نداشتن روغن از مخزن که به گیربکس متصل است، استفاده کنید.

روغن خاصیت‌های زیادی در گیربکس‌های خورشیدی دارد. به‌این‌ترتیب که علاوه بر خاصیت روانکاری برای چرخ‌دنده‌ها موجب خنک‌شدن قطعات داخلی گیربکس نیز می‌شود. فضای قطعات داخلی گیربکس باتوجه‌به تجمع زیاد چرخ‌دنده‌ها بسیار کم است این تجمع باعث بالارفتن دما در این وسایل نیز می‌شود. با روغن‌کاری این موضوع حل می‌شود. از دیگر مزایای روغن‌کاری کم‌شدن صدای چرخ‌دنده‌ها و همچنین محافظت از آن‌ها در مقابل خوردگی است.

برای گیربکس‌های خورشیدی بهتر است روغنی که استفاده می‌کنید دارای مواد EP باشد. در این صورت انتقال حرارت به‌خوبی انجام خواهد شد. برای طولانی‌تر شدن عمر گیربکس‌های خورشیدی بهتر است بعد از راه‌اندازی و 100 ساعت کارکرد روغن آنها را تعویض کنید.

برای استعلام قیمت و دریافت کاتالوگ گیربکس خورشیدی برای خرید آن‌ها می‌توان به‌سادگی و تنها از طریق تماس با کارشناسان مجرب بازرگانی نیلویی به این اطلاعات دست پیدا کنید. همچنین به‌منظور کاهش زمان خرید، شما می‌توانید به بخش محصولات سایت رفته و مدل‌های مختلف آن را تنها با چند کلیک ساده مشاهده کنید.

مائده قنبری

مائده قنبری

مائده هستم، کارشناس مهندسی IT و کارشناس بازاریابی محتوا. ابتدای کار، تولید محتوا در حوزه تجهیزات صنعتی برایم دشوار بود. طوری که اطلاعات باکیفیت و درستی هم توی وب فارسی پیدا نمی‌شد و کارفرما برای محتواها ایراد می‌گرفت. اما با تلاش‌های فراوان، با شناخت مخاطب هدف، با صبر و کمک‌گرفتن از خود کارفرما، محتواهای تولید شده در دو سال اخیر به بهترین جایگاه‌های خود در گوگل رسیده‌اند. علاقهٔ من به این حوزه به‌قدری زیاد شده که در حال یادگیری سئو نیز در زمینه تجهیزات صنعتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat