شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

معرفی و مقایسه انواع تسمه نقاله و کاربرد هر کدام در صنعت

معرفی و مقایسه تسمه نقاله و کاربردشان در صنعت

تسمه‌نقاله به‌عنوان یکی از قطعات حائز اهمیت در خط تولید، برای انتقال مواد از جایی به‌جای دیگر استفاده می‌شود. تسمه‌های نقاله، از ساده‌ترین پلی‌اتیلن تا تسمه‌های فولادی پیچیده‌تر، بسته به نوع موادی که باید منتقل شود، مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله انواع تسمه‌نقاله را معرفی کرده و کاربرد هر یک را در صنعت بررسی خواهیم کرد.

تعریف تسمه نقاله

درگذشته برای انتقال اجسام از تسمه‌نقاله استفاده می‌کردند؛ چون‌که تولید محصولات به‌صورت انبوه انجام نمی‌شد. هنگامی که محصولات به تولید انبوه رسیدند، انسان باید وسیله‌ای برای انتقال پیدا می‌کرد. به همین دلیل نقاله‌ها به میدان آمدند. البته گاهی نقاله‌هایی هستند که بدون نیاز به نیروی دیگری و فقط به‌واسطه نیروی گرانشی زمین اجسام را از یک ارتفاعی به سطح زمین یا محل خاصی انتقال می‌دهند.

اجزای تسمه نقاله

اجزای تسمه‌نقاله شامل موتور به‌عنوان حرکت‌دهنده و تسمه‌نقاله به‌عنوان حمل‌کننده در انتقال دخیل هستند. اما این دو تنها اجزای سیستم تسمه‌ای نیستند. بلبرینگ و قرقره و نگهدارنده‌های تسمه‌نقاله نیز در عمل انتقال تسهیل‌کننده‌ هستند.

در ادامه شما را با انواع تسمه‌نقاله آشنا می‌کنیم تا بتوانید از مناسب‌ترین نوع آن برای کار خودتان استفاده کنید.

انواع تسمه نقاله

تسمه‌های نقاله بسیاری وجود دارند که بر اساس جنس، ضخامت، قطر و خواص مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در زیر به بررسی برخی از انواع تسمه‌نقاله پرداخته می‌شود:

تسمه‌ های نقاله مدولار یا پلاستیکی

تسمه‌های نقاله پلاستیکی، از مواد سبک و مقاوم هستند. همچنین، ضریب اصطکاک بین تسمه‌های پلاستیکی و مواد منتقل شده پایین است که باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. این نوع تسمه‌ها عموماً در خطوط تولید کالاهای غذایی، دارویی و الکلی باکیفیت بالا استفاده می‌شوند. همچنین این تسمه‌ها، برای انتقال محصولات برش داده شده به طور مستقیم به خطوط بسته‌بندی و برای تراکم دهی محصولات پودری به کار می‌روند.

از مزایای این تسمه‌نقاله می‌توان به وزن سبک، قیمت مناسب، کم‌صدا بودن و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد. در مقابل این تسمه‌نقاله‌ها معایبی نیز دارند که ازجمله، کم مقاومت در برابر حرارت و قابلیت شکستن در مواجه با مواد سخت است.

تسمه ‌های نقاله لاستیکی

تسمه‌های نقاله لاستیکی نسبت به تسمه‌های پلاستیکی، برای حمل بار سنگین‌تر مناسب هستند. این تسمه‌ها از مواد لاستیکی با انعطاف‌پذیری بالا ساخته شده‌اند و در خطوط تولید مانند خودروسازی، فولاد و سیمان کاربرد دارند.

از مزایای تسمه‌نقاله لاستیکی می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، مناسب برای حمل بار سنگین و قابلیت کار در دمای بالا اشاره کرد. در مقابل از معایبش می‌توان به هزینه و مصرف انرژی بالا و ایجاد صدای زیاد پرداخت.

تسمه‌ های نقاله فلزی

تسمه‌های نقاله فلزی، برای حمل بار سنگین و به دلیل مقاومت بالای خود در برابر فشار، در صنایع سنگین و استخراج معدن استفاده می‌شوند. این نوع تسمه‌ها، عموماً برای حمل مواد سخت و سنگین مانند سنگ‌های معدنی و کانی‌ها، گل‌ولای و زغال‌سنگ استفاده می‌شوند.

از مزایایی که تسمه‌نقاله فلزی دارند می‌توان به مقاومت بالا در برابر فشار و خمش و قابلیت حمل بار سنگین اشاره کرد. از معایب این نوع تسمه‌نقاله نیز می‌توان به وزن بالا، هزینه بیشتر و ایجاد صدای زیاد اشاره کرد.

تسمه‌ های نقاله زنجیری

تسمه‌های نقاله زنجیری برای انتقال موادی با ابعاد بزرگ استفاده می‌شوند. این نوع تسمه‌ها، عموماً در صنایع سنگین و حمل‌ونقل بار سنگین مانند خودروهای سنگین و ماشین‌آلات کاربرد دارند.

مزایای تسمه‌نقاله زنجیری شامل قابلیت حمل بار سنگین و ساختار قوی و مقاوم است. از معایب این تسمه‌نقاله نیز می‌توان به تولید صدای بیشتر و هزینه بالا اشاره کرد.

تسمه نقاله PVC

تسمه‌نقاله  PVC، یکی از پراستفاده‌ترین تسمه‌نقاله‌ها در صنایع مختلف است. این تسمه‌ها علاوه بر این که دارای ظاهری زیبا و شفاف هستند، باتوجه‌به مقاومت بالایشان در برابر حرارت، روغن، شیمیایی‌ها و خوردگی، برای حمل مواد مختلفی مانند غلات، فروشی و محصولات شیمیایی به کار می‌روند. این تسمه‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند و از مداربسته استفاده می‌کنند تا بتواند مواد خوراکی و بهداشتی را از یک مکان به یک مکان دیگر انتقال بدهد.

تسمه‌های PVC از جمله محبوب‌ترین تسمه‌های نقاله هستند. این تسمه‌ها با اضافه‌کردن مواد پلاستیکی آلی به PVC تولید می‌شوند. مزایای تسمه‌های PVC شامل انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر رطوبت، ضدلغزش بودن و قیمت مناسب است. این تسمه‌ها برای حمل‌ونقل محصولات خشک و سبک در صنایع شیمیایی، دارویی و پتروشیمی استفاده می‌شوند.

تسمه نقاله PU

تسمه‌نقاله‌های PU از پلی‌یورتان ساخته شده‌اند و دارای مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه هستند. این تسمه‌ها برای حمل‌ونقل مواد خشک و خمیری و همچنین در صنایع زیستی و دارویی استفاده می‌شوند.

تسمه نقاله نمدی یا پارچه

تسمه‌نقاله پارچه‌ای، یکی از تسمه‌های نقاله است که با داشتن بدنه مشبک و پارچه‌ای بر روی سطح آن، برای حمل موادی که به لحاظ فیزیکی خاموش هستند. این پارچه می‌تواند از الیاف کتان یا پلی‌استر ساخته شده باشد جنس این تسمه باعث شده که با مواد غذایی و دارویی و انواع شیرینی‌ها سازگاری برقرار کند.

تسمه نقاله روکش دار

تسمه‌نقاله روکش‌دار شامل یک‌لایه پلی‌استر با روکشی از PVC یا PU هستند. این تسمه‌ها مقاوم در برابر سایش و خوردگی هستند و برای حمل‌ونقل مواد خام و کود در صنایع کشاورزی، معدنی و غذایی استفاده می‌شوند.

تسمه نقاله برزنتی

ساختاری که این تسمه‌نقاله‌ها دارند شبیه به تسمه‌نقاله‌های پلاستیکی است با این تفاوت که جنس لایه بالایی و زیرین از برزنت بوده اظهار وجودهایی که در این لایه‌ها استفاده شده باعث شده نیروی کشش و تحمل وزن در این تسمه‌ها بیشتر شود.

تسمه نقاله استیل

تسمه‌نقاله استیل برای حمل‌ونقل مواد گران‌بهایی مانند فلزات و محصولات پالایشگاهی استفاده می‌شوند. این تسمه‌ها مقاوم در برابر حرارت، سایش و رطوبت هستند و به دلیل قدرت بالای خود برای حمل‌ونقل مواد سخت و سنگین بسیار مناسب هستند.

تسمه نقاله سیلیکونی

تسمه‌نقاله‌های سیلیکونی برای حمل‌ونقل مواد در دمای بالا، الکل و مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. این تسمه‌ها مقاوم در برابر حرارت، سایش و خوردگی هستند و برای حمل‌ونقل محصولات دارویی و غذایی که در دمای بالا باید نگهداری شوند، مناسب هستند.

تسمه نقاله چند لایه

تسمه‌نقاله‌های چندلایه شامل چندین لایه از پلی‌استر و پلاستیک هستند که با هم چسبیده‌اند. این تسمه‌ها برای حمل‌ونقل موادی که باید در دمای پایین نگهداری شوند، مانند مواد غذایی یخچالی و فریزری، مناسب هستند.

نکات قابل توجه در خرید تسمه نقاله

در این قسمت، نکات قابل‌توجه در خرید تسمه‌نقاله را بررسی خواهیم کرد.

  1. نوع موادی که باید منتقل شوند
  2. فاصله بین دونقطه
  3.  ظرفیت بار
  4. سرعت تسمه‌نقاله
  5. دمای محیط کار
  6. شرایط رطوبت و ازن در محیط کار
  7. طول عمر موردنیاز تسمه نقال
  8.  هزینه‌های نگهداری و تعمیرات

تسمه‌های نقاله یکی از بهترین وسایلی هستند که برای حمل و نقل مواد در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. هر نوع تسمه نقاله برای کاربردهای خاص و منحصر به فرد خود، مزایا و معایبی دارد. برای انتخاب بهترین گزینه، باید نیازهای خاص خود را بررسی کرده و با مشاوره کارشناسان نیلویی، بهترین تصمیم را بگیرید.

مائده قنبری

مائده قنبری

مائده هستم، کارشناس مهندسی IT و کارشناس بازاریابی محتوا. ابتدای کار، تولید محتوا در حوزه تجهیزات صنعتی برایم دشوار بود. طوری که اطلاعات باکیفیت و درستی هم توی وب فارسی پیدا نمی‌شد و کارفرما برای محتواها ایراد می‌گرفت. اما با تلاش‌های فراوان، با شناخت مخاطب هدف، با صبر و کمک‌گرفتن از خود کارفرما، محتواهای تولید شده در دو سال اخیر به بهترین جایگاه‌های خود در گوگل رسیده‌اند. علاقهٔ من به این حوزه به‌قدری زیاد شده که در حال یادگیری سئو نیز در زمینه تجهیزات صنعتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat