شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

آشنایی با اجزای پمپ صنعتی

اجزای پمپ صنعتی

تاریخچه پمپ‌های صنعتی به قبل از اختراع موتور احتراق داخلی بر می‌گردد. پمپ‌هایی با طراحی‌های مختلف، برای دامنه وسیعی از اهداف مختلف در طول تاریخ استفاده شده‌اند. اما اولین استفاده از پمپ مدرن به گردش آب در موتورهای بخار بر می‌گردد. از آنجا که این موتورهای احتراق برای نیاز به تزریق مداوم آب جدید طراحی شدند، برای به حداقل رساندن میزان اتلاف آب مهندسی نشده بودند. آب‌بندی ضعیف این پمپ‌های اولیه به روش آب‌بندی شفت‌های پمپ بر می‌گردد. آن‌ها معمولا از سیل طنابی روغن کاری شده استفاده می‌کردند که همین آب‌بندی ضعیف را موجب می‌شد. اما در حدود زمان جنگ جهانی دوم مشکل نشتی پمپ‌های آب حل شد.

در آن زمان پمپ‌های سیل کربنی توسعه یافتند که دیگر نشتی قابل توجهی نداشتند. پمپ‌های صنعتی در گستره‌ای وسیع از کاربردها در صنایع مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

یک پمپ صنعتی عموما برای انتقال انواع مختلفی از محصولات، شامل آب، مواد شیمیایی، نفت، فاضلاب، روغن، لجن، دوغاب و یا مواد غذایی به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: پمپ صنعتی چیست؟ آشنایی با انواع پمپ صنعتی

عملکرد پمپ‌ های صنعتی

پمپ‌های صنعتی توسط یک موتور الکتریکی تغذیه می‌شوند که یک پروانه را هدایت می‌کنند. پروانه آب را از طریق یک دهانه باریک که جلوی پروانه نصب شده است، حرکت می‌دهد. عملکرد پمپ صنعتی به کاهش سرعت آب و افزایش فشار بستگی دارد. هنگامی که مایع در محفظه دچار کاهش سرعت شود، مقداری از انرژی جنبشی تبدیل به نیروی فشاری خواهد شد. در واقع پمپ صنعتی فشار ایجاد نمی‌کند، فقط جریان ایجاد می‌کند.

در طول فرآیند پمپاژ دمای مایع افزایش نمی‌یابد. چرا که پمپ مایع را فشرده نمی‌کند، بلکه مقداری انرژی به مایع انتقال می‌دهد.

اجزای مختلف پمپ‌ های صنعتی

اجزای اصلی یک پمپ صنعتی شامل: پوشش (محفظه)، پروانه، صفحه پشتی، شافت و سیل شفت و نیز آداپتور موتور است. در بعضی از پمپ‌ها صفحه پشتی به صورت بخشی از محفظه است که در این صورت پمپ دارای یک پوشش جداشدنی خواهد بود.

بدنه یا محفظه (housing/casing)

بدنه، پوسته بیرونی پمپ صنعتی است که اجزای درونی را در مقابل عناصر خارجی محافظت می‌کند. پوشش پمپ صنعتی باید از موادی ساخته شود تا در برابر شرایط محیط با توجه به کاربرد پمپ صنعتی، مقاوم باشد. (برای مثال پمپ‌های زیر آب باید در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ناشی از آب مقاوم باشند.)

پروانه (impeller)

یک دیسک چرخان با مجموعه‌ای از پره‌های متصل به یک شفت است. هنگامی‌که پروانه می‌چرخد، انرژی را به مایع منتقل کرده و موجب القای جریان می‌شود. ویژگی‌ها و حالت‌های جریان پمپ صنعتی باتوجه به طراحی پروانه متفاوت است.

موتور (motor)

موتور، منبع نیروی پمپ صنعتی که شافت را به حرکت در می‌آورد. موتورهای AC و DC رایج‌ترین منابع نیرو برای پمپ‌های صنعتی هستند. اما سایر منابع مانند: موتورهای احتراق داخلی، نیروی هیدرولیک و نیروی بخار جزو گزینه‌های ممکن هستند.

شافت یا شفت (shaft)

شافت پروانه را به موتور متصل می‌کند که نیروی پمپ صنعتی را فراهم می‌نماید.

حلزونی (volute)

محفظه داخلی که حاوی پروانه است و مایع پمپ شده را جمع‌آوری و گاهی اوقات تخلیه می‌کند. مواد مصرفی در ساخت حلزونی پمپ باید با محیط موردنظر سازگار باشد.

سایر اجزا پمپ صنعتی شامل موارد زیر است:

بلبرینگ (bearing)

پشتیبانی مکانیکی که امکان چرخش مداوم پروانه را فراهم می‌کند و به صورت مستمر روغن‌کاری می‌شود.

هاب (hub)

هاب، دستگاه متصل به بلبرینگ که نقطه اتصال موتور است.

سیل (seal)

سیل، از آلودگی بلبرینگ توسط محیط پمپ جلوگیری می‌کند. بعضی از پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون سیل هستند. در پمپ‌های بدون سیل، مکانیسم پمپاژ به طور کامل در یک اتاقک حلزونی به صورت پکینگ آب‌بندی می‌شوند.

اجزای سیستم پمپ صنعتی

خارج از خود پمپ تعدادی از اجزای اضافی وجود دارند که جزیی از یک سیستم پمپ کامل هستند.

کنترل‌کننده‌ها (controllers): مجموعه‌ای از سنسورها برای فراهم کردن اطلاعات عملیاتی و همچنین کنترل خودکار و یا دستی عملکردهای مختلف پمپاژ استفاده می‌شوند.

اتصالات و آداپتورها (fittings and adapters): اجزایی که قسمت‌های مختلف سیستم پمپ (موتورها، لوله‌ها و …) را به‌هم متصل می‌کند.

دستگاه‌های نصب (mounting devices): برای نصب‌ به روش‌های مختلف مانند: روی دیوار، روی زمین و یا نزدیک هر تجهیزات دیگر به کار برده می‌شود.

توجه داشته باشید که باتوجه‌به تنوع مدل و کاربرد پمپ‌ها، به لیست اجزای پمپ‌ها مواردی می‌تواند اضافه گردد. در این مطلب سعی شده تا بر اصلی‌ترین اجزا اشاره گردد.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat