شرکت بازرگانی نیلویی

نیاز به راهنمایی دارید؟

پمپ صنعتی چیست؟ آشنایی با انواع پمپ های صنعتی

انواع پمپ صنعتی

انواع مختلفی از پمپ صنعتی در بازار وجود دارد. هرکدام از پمپ‌های صنعتی کارکرد به‌خصوصی دارند و می‌بایست هر پمپ را در حوزه تخصصی مربوط‌‌ به خودش مورداستفاده قرار داد. هدف از نگارش این مقاله، آشنایی کاربران با قابلیت‌های مختلف پمپ‌های صنعتی است. نکته‌ای که باید به آن توجه‌ کرد این است که نوع پمپ انتخابی می‌بایست بر اساس کارکردی که از آن انتظار داریم باشد.

ازجمله تفاوت‌های کارکردی پمپ‌های صنعتی می‌توان‌به نوع مایع موردنظر برای پمپاژ، فاصله موردنظر برای حرکت مایع، مقدار موردنیاز در یک بازه زمانی خاص و … اشاره‌کرد.

انواع پمپ های صنعتی

پمپ‌های صنعتی عمدتا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. در ادامه این مقاله به معرفی جامع و کامل این دو دسته می‌پردازیم.

پمپ‌ دینامیکی

پمپ‌های دینامیکی یا سرعتی نوعی از پمپ هستند که به‌وسیله سرعت‌دادن به سیال، انرژی را منتقل می‌کنند. از جمله تفاوت‌های اصلی این پمپ با سایر پمپ‌ها، انتقال انرژی به‌صورت پیوسته بین سیال‌ها است.

پمپ‌های دینامیکی خود از انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه تعدادی از انواع این پمپ‌ها را معرفی می‌کنیم.

پمپ سانتریفیوژی

پمپ سانتریفیوژی

پمپ سانتریفیوژی به‌دلیل سادگی کارکرد یکی از محبوب‌ترین پمپ‌ها در سراسر جهان است. این نوع پمپ دارای ساختمان محکم و کارآمد بوده و ساخت آن به هزینه کمتری نیاز دارد.

هر گاه که پمپ سانتریفیوژی در حال کار باشد، فشار مایع از ورودی پمپ به سمت خروجی آن افزایش می‌یابد و بدین‌صورت، تغییر فشار مایع را در طول کل سیستم هدایت می‌کند.
پمپ‌های سانتریفیوژی، نیرویی را به‌وسیله انتقال انرژی مکانیکی از موتورالکتریکی به مایع  داخل پروانه، منتقل می‌کند. سپس جریان مایع وارد مرکز پروانه شده و در راستای تیغه‌های آن خارج می‌شود. در نتیجه قدرت سانتریفیوژی سرعت مایع را افزایش داده و موجب تغییر در انرژی جنبشی می‌شود.

پمپ سانتریفیوژی عمودی

پمپ سانتریفیوژی عمودی

پمپ سانتریفیوژی عمودی پمپ پایه نیز نامیده می‌شود. این پمپ‌ها شفت منحصربه‌فردی استفاده می‌کنند و طراحی آنها به گونه‌ای است که حجم داخل گودال می‌افتد در حالی‌که یاتاقان‌ها خارج گودال قرار دارند. کاربرد اصلی پمپ سانتریفیوژ عمودی، واشر قطعات مختلف می‌باشد.

پمپ سانتریفیوژی افقی

پمپ سانتریفیوژی افقی

پمپ سانتریفیوژی افقی شامل حداقل دو پروانه و یا بیشتر است. از این پمپ‌ها معمولا در خدمات پمپاژ استفاده می‌شود. در واقع هر مرحله یک پمپ جدا است. همه فازها در یک محفظه مشابه قرار دارند و روی یک شافت مشابه سوار شده‌اند. در یک شافت افقی، می‌تواند حداقل هشت مرحله سوار شود. پمپ‌های چند مرحله‌ای می‌توانند تک مَکِشی یا دو مکشی در پروانه اول باشند.

پمپ زیر آب

پمپ زیر آب

پمپ طوفان، پمپ فاضلاب و پمپ سپتیک از جمله نام‌های دیگر پمپ زیر آب هستند. کابرد این پمپ‌ها عمدتا شامل خدمات ساختمانی، خانگی، صنعتی، تجاری، روستایی، شهری و برنامه‌های بازیافت آب باران است.

کاربرد این لوله‌ها عمدتا در پروانه‌های مختلف مانند پمپ‌های بسته، چند ای، تک کانال، گرداب و یا گریندر است. برای کاربردهای مختلف، یک انتخاب گسترده شامل جریان زیاد، جریان کم، سر پایین و یا سر بالا دراختیار است.

پمپ آبرسانی آتش ‌نشانی

پمپ آب‌رسانی آتش‌نشانی

سیستم پمپ آب‌رسانی آتش‌‌نشانی، با عناوین تقویت‌کننده آب‌رسان، پمپ آتش‌نشانی و پمپ آب آتش نیز شناخته می‌شوند.

این پمپ‌ها با افزایش ظرفیت و قدرت بالا، برای کار در سرویس آب‌رسانی سیستم‌های آتش‌نشانی ساخته شده‌اند. کابردهای این سیستم عمدتا شامل آبیاری و همچنین انتقال آب است.

پمپ‌ جابجایی مثبت

پمپ‌های جابجایی مثبت می‌توانند میزان معینی از سیال را بدون تاثیرگرفتن از ارتفاع، جابه‌جا کنند. نکتۀ مهمی‌ که درباره این پمپ‌ها وجود دارد این است که جریان ایجادشده توسط پمپ‌های جابجایی مثبت، مقطعی است درحالی‌که جریان ایجادشده توسط پمپ‌های سانتریفیوژ دائمی است.

پمپ‌های جابجایی مثبت به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند. در ادامه به بررسی تعدادی از پمپ‌های جابجایی مثبت از جمله پمپ دیافراگم، پمپ دنده‌ای، پمپ پریستالیک، پمپ لوب و پمپ پیستونی می‌پردازیم.

پمپ دیافراگم

پمپ دیافراگم

پمپ دیافراگم به عنوان پمپ AOD (دیافراگم اجرا شده با هوا)، پمپ پنوماتیک و AODD نیز شناخته می‌شود. کابردهای این پمپ‌ها عمدتا شامل استفاده مداوم در کارخانه‌های عمومی، صنعتی و معدنی است. پمپ AOD به‌طور خاص در جاهایی که برق دردسترس نیست و یا ناپایدار و قابل احتراق است استفاده می‌شوند. از این پمپ‌ها برای انتقال مواد شیمیایی، تولید موادغذایی، معادن زغال سنگ زیرزمینی و غیره نیز استفاده می‌شود.

پمپ دیافراگم نوعی از پمپ‌های پاسخ‌دهنده بوده و شامل دو دیافراگم است که با هوای متراکم هدایت می‌شود. در این پمپ‌ها مکش هوا به‌وسیله شیر انتقال، هوا را به‌طور متناوب نسبت به دو دیافراگم اعمال می‌کند که هر دیافراگم شامل مجموعه‌ای از شیرهای توپی و چک است.

پمپ دنده‌ ای

پمپ دنده‌ای

پمپ دنده‌ای نوعی از پمپ جابجایی مثبت روتاری هستند؛ به این معنی که آنها برای هر جنبش مقدار پایداری از مایع را حرکت می‌دهند. این پمپ‌ها توانایی پمپاژ با نیرو و فشار زیاد برای مایعات با غلظت بالا را دارند.
یک پمپ دنده‌ای شامل هیچ‌گونه شیری نمی‌باشد که موجب ضعف‌هایی مانند اصطکاک و سرعت زیاد پروانه شود. پس، این پمپ برای به کارگیری مایعات غلیظ مانند سوخت و روغن‌های گریس و… سازگار است. نکته مهمی‌ که در مورد پمپ دنده‌ای وجوددارد این است که این نوع از پمپ‌ها برای هدایت مواد جامد و نیز مایعات خشن مناسب نیستند.

پمپ پریستالتیک

پمپ پریستالتیک

پمپ پریستالتیک به‌عنوان پمپ لوله‌ای نیز شناخته می‌شود. کاربرد این پمپ‌ها عمدتا در فرآوری صنایع شیمیایی، غذایی و تصفیه آب است. یک جریان پایدار برای اندازه‌گیری و ترکیب فراهم می‌کنند و همچنین قابلیت پمپاژ مایعات مختلف مانند خمیر دندان و انواع مواد شیمیایی را دارند.

پمپ لوب

پمپ لوب

پمپ لوب ویژگی‌های مختلفی مانند راندمان عالی و بالا، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، کیفیت بهداشتی، قابلیت اطمینان و … را ارائه می‌دهند. این پمپ‌ها می‌توانند مایعات با غلظت بالا و مواد جامد را بدون صدمه زدن به آنها هدایت کنند.

کارکرد این پمپ ها می‌تواند مربوط به پمپ‌های دنده‌ای باشد، جدا از این که لوب‌ها در این پمپ‌ها با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند. علاوه‎‌‌بر این، این پمپ‌ها دارای اتاقک‌های پمپاژ بهتری در مقایسه با پمپ‌های دنده‌ای هستند که اجازه می‌دهد تا دوغاب‌ها را نیز حرکت دهند. این نوع پمپ با فولاد ضدزنگ ساخته شده و بسیار جلا داده شده‌اند.

برای مشاهده انواع پمپ لوب موجود در بازرگانی نیلویی کلیک کنید.

پمپ پیستونی

پمپ پیستونی

پمپ پیستونی نوعی از پمپ‌های جابجایی مثبت هستند که با نیروی قوی از طریق پیستون پاسخ می‌دهد. این پمپ‌ها اغلب در آبیاری، برنامه‌هایی که نیازمند فشار بالا و قابل اطمینان بوده و نیز سیستم‌های تحویل برای انتقال شکلات، شیرینی، رنگ و غیره، استفاده می‌شوند.

برخی‌ از پمپ‌ها در انواع مختلفی از ساختمان‌ها برای تسهیل در جابجایی مواد مایع بکار برده می‌شوند. پمپ‌هایی که در مسکن و تجارت استفاده می‌شوند، می‌توانند آب را هدایت کنند. پمپ‌های آتش‌نشانی، منبع آب برای آبپاش‌های اتوماتیک و آتش‌نشانی‌ها فراهم می‌کنند و پمپ‌های تقویت‌کننده، آب تمیز را برای طبقات بالاتر آپارتمان‌ها تامین می‌کنند.

این‌ها بخشی از خلاصه مقاله‌ای بود که مطالعه‌ کردید. امیدواریم این مقاله به شما در شناخت انواع پمپ صنعتی کمک‌کننده بوده‌ باشد. برای دریافت هرگونه اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از متخصصین تیم نیلویی، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما سایت اقدام کنید.

آخرین جستجوی کاربران:

3 پاسخ

  1. به نظرم میتونستید گزینه های بیشتری رو معرفی کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
×
خانم تقوی Whatsapp chat